thee goed slapen
Theeblog

Thee om goed te slapen? Enkele tips!

De kans is groot dat je op onze blog bent omdat je net als ik verzot bent op thee. Ik kan het de ganse dag door drinken – doe ik ook. Het is het eerste wat ik doe wanneer ik ’s morgens opsta en het is het laatste wat ik doe alvorens ik ga slapen. Maar die kop ’s ochtends verschilt sterk van die kop voor het slapengaan. In deze blog heb ik het over thee die goed is voor het slapen gaan.

Witte, groene, oolong en zwarte thee zijn allemaal aftreksels van de bladeren van de theeplant, de Camellia Sinensis. Deze theeklassen worden daarom ook wel eens “echte” thee genoemd. In tegenstelling tot de infusies, die bestaan uit allerhande kruiden, bloemen en vruchten. Deze zijn in principe geen thee, maar worden in de volksmond wel zo genoemd. Ergens tussen de twee vind je dan de blends. Dit zijn mengelingen van zowel echte theeblaadjes als vruchten, bloemen of kruiden.

De rol van cafeïne

thee om goed te slapenEchte thee bevat cafeïne en wordt daarom ook niet aangeraden om te drinken voor het slapen gaan. Cafeïne houdt je wakker en geeft je een boost. Hoewel het effect en de sterkte ervan varieert van persoon tot persoon, blijft cafeïne lang in je lichaam. De gemiddelde halfwaardetijd van cafeïne bedraagt zo’n 5 uur. Wat wil zeggen dat je na 5 uur nog steeds ongeveer de helft van de cafeïne die je geconsumeerd hebt in je bloed hebt. Er wordt daarom wel eens aangeraden om geen koffie of thee meer te drinken na 16u (het effect is nog sterker bij koffie). Om zo ervoor te zorgen dat je tegen dat je gaat slapen geen effect meer ondervindt van de cafeïne.

Bye bye thee’tje voor het slapengaan? Niet per se! Want gelukkig zijn er ook heel wat infusies zonder theebladeren erin die zorgen voor een lekker kopje zonder zorgen voor je slaap. Wie dus de infusies en de ‘echte thee’ houdt voor vroeger op de dag die zit safe (Met een kleine uitzondering voor yerba maté, die heel veel cafeïne bevat.).

Maar behalve dat zijn er ook specifieke infusies die niet enkel niet interfereren met je slaap maar juist je slaap gaan stimuleren. Specifieke bloemen en kruiden zijn hiervoor verantwoordelijk.

Goede thee om beter te slapen

Kamille: kamille wordt al jaren ingezet als natuurlijke manier om inflammatie te verzachten en angsten en insomnia mee te behandelen. De rustgevende kracht van kamille werd ook al in verschillende studies aangetoond.

Valeriaan: Een kruid dat al eeuwen gebruikt wordt om stress en insomnia mee te verzachten. In WO II werd het ook ingezet als middel om angsten te verminderen. Valeriaan is meer dan een middel dat tot rust brengt, het maakt je wel degelijk slaperig. Behalve als supplement wordt de valeriaanwortel ook soms in thee verwerkt.Moonlight Ambar Tea

Lavendel: lavendel werkt rustgevend en dat komt vooral door de geur. Geur vergeten we vaak als relaxmiddel maar research heeft al vaak aangetoond dat de geur van lavendel rust brengt en daardoor ook de slaap ondersteunt.

Venkelzaad: in veel slaapthee zit ook venkelzaad. Ook dit kruid wordt al eeuwenlang ingezet bij insomnia en het heeft ook een ontspannende werking op de spieren.

Vele van deze kruiden en bloemen worden verwerkt in infusies thee’tjes. Ook op Thee.be hebben we een aantal van deze kruidenmengelingen die de slaap ondersteunen. Zo hebben we de Cosy Nights met veel fruittonen en venkelzaad en ook de Moonlight van AMBAR, die verschillende van bovenstaande kruiden en bloemen bevat met de heerlijke geur van lavendel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *