witte thee voordelen
Theeblog

5 Gezondheidsvoordelen van witte thee

Witte thee wordt, zoals elke thee, van de Camellia Sinensis plant gemaakt. Van alle thee variëteiten (denk: witte thee, groene thee, oolong thee en zwarte thee) is witte thee diegene die het minst bewerkt is. De theeblaadjes worden geplukt, enkele dagen ‘gewithered’ of verwelkt en dan finaal gedroogd. Een heel kort proces dus waardoor vele van z’n goede eigenschappen intact blijven.

Witte thee heeft heel wat gezondheidsvoordelen. Omdat het internet vol staat met allerhande claims willen we hier toch iets meer wetenschappelijke grond onder steken. Daarom vind je onderaan alle links naar de bronnen die gebruikt werden voor dit artikel.

Wat heeft witte thee te bieden voor je gezondheid?

1. Het is rijk aan antioxidanten

Witte thee zit boordevol polyphenolen, catechines om meer specifiek te zijn. Het zijn moleculen die zich als antioxidanten gedragen in ons lichaam. Vrije radicalen hebben een schadelijk effect op ons lichaam, ze zorgen voor inflammatie en een verzwakt immuunsysteem. Door middel van antioxidanten kunnen we dat tegengaan en witte thee blijkt daar uitstekend voor te zijn. De meeste onderzoeken naar de antioxidantenwerking van witte thee zijn op dieren gebeurd en moeten dus nog bevestigd worden door studies met mensen. Maar het bestaande onderzoek ziet er alvast heel veel belovend uit.

2. Kan de kans op hart- en vaatziekten verkleinen

Hart- en vaatziekten zijn sterk gelinkt aan een hele resem factoren – denk maar aan je voeding, hoeveel je beweegt, of je al dan niet rookt enzovoorts. De polyfenolen in witte thee kunnen op verschillende manieren bijdragen aan het verlagen van de kans op deze ziekten. Eerst en vooral helpen ze de bloedvaten te ontspannen en boosten ze je immuunsysteem. Ook zouden polyfenolen helpen in het voorkomen van de oxidatie van LDL cholesterol (geoxideerde cholesterol is zowat de slechtste van allemaal). In een analyse van vijf verschillende studies kwam men tot de conclusie dat 3 kopjes thee per dag drinken, de kans op hart- en vaatziekten met 21% deed dalen.

3. Kan je helpen gewicht te verliezen.

Net zoals groene thee bevat ook witte thee grote hoeveelheden epigallocatechine gallate – de befaamde EGCG’s – en ook een portie cafeïne, dewelke tesamen een synergetisch effect hebben en kunnen bijdragen aan het verliezen van gewicht. Een review van verschillende studies concludeerde dat het menselijk metabolisme een boost krijgt van witte thee en dat je erdoor tot wel 100 calorieën per dag extra kan verbranden.

4. Beschermt je tanden.

Witte thee heeft een goede combo van fluoriden, catechines en tannines, deze drie samen kunnen de tanden versterken en bacteriën tegengaan. Fluoride maakt de tanden meer weerbaar tegen zuren van bacteriën. Catechines beschermen tegen tandplak en tannines zorgen dan weer voor een synergetisch effect van de catechines en fluoride.

5. Bevat componenten die beschermen tegen kanker.

Verschillende labo experimenten toonden al veelbelovende resultaten aan wat betreft de beschermende werking van witte thee op kanker.  Zo zag men in een onderzoek dat witte thee de celdood triggerde van kankercellen in de longen en twee andere onderzoeken toonden positieve effecten aan op darmkankercellen. Witte thee deed de groei van de darmkankercellen dalen en beschermde de gezonde cellen. Meer onderzoek is zeker nodig maar de eerste resultaten zijn alvast veel belovend.

Het is best verbluffend hoeveel wetenschappelijk onderzoek er al gebeurde naar thee en de resultaten zijn heel veel belovend. Maar uiteraard is een gezond leven – lichaam én geest! – meer dan enkel wat kopjes thee drinken. Een gezond eetpatroon met veel groenten en fruit, beweging, rust, ontspanning en een goede nachtrust zijn de basis voor een gezond leven (heb ik toevallig ook een boek over geschreven: De Beste Jij). Daarbovenop nog wat kopjes witte thee is helemaal geweldig!

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814607010631

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23675073/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21995704/

https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/education-and-awareness/heart-truth

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22897371/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820045/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21432397/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24172310/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20722909/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19409077/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20142827/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2798600/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7738265/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25210379/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20668019/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17571968/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25236244/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *