moringathee
Theeblog

Moringathee: de voordelen voor je gezondheid

Moringa is misschien beter bekend als mierikswortel, maar weinigen weten dat hij zo goed is voor onze gezondheid. En toch is het een ster in wording naast andere superfoods zoals gojibessen, zeewier, walnoten en boerenkool. Moringathee kan ondersteunen bij veel kwaaltjes, en zeker bij buikpijn en zelfs maagzweren.

Fruity Moringa Mix

Moringa, goed voor de gezondheid

De moringa olifeira is een boom die oorspronkelijk in Noord-India aan de voet van de Himalaya groeit en in de ayurveda al duizenden jaren gebruikt wordt omwille van zijn gezonde eigenschappen. De lijst van voordelen is echt heel lang:

  • Moringa kan bijvoorbeeld ondersteunend werken bij astma, omdat het veel antioxidanten bevat en ook een ontstekingsremmende werking heeft. Het zal de ontsteking in de luchtwegen verminderen en dus de symptomen minder erg maken. Wetenschappers geloven dat het zogenaamde isothiocyanaten zijn die de belangrijkste ontstekingsremmende stoffen zijn in de moringabladeren. Wel moeten we hierbij vermelden dat de studies alleen nog maar op dieren en in proefbuis zijn getest, en dus nog niet bij mensen.
  • Het is ook bewezen dat moringa helpt om het bloedsuikerpijl en de cholesterol te verlagen. Een studie bij 30 vrouwen die dagelijks gedurende drie maanden anderhalve theelepel moringapoeder innamen toonde een daling van hun nuchtere bloedsuikerspiegels aan met gemiddeld 13,5 procent. Moringa bevat bijvoorbeeld veel van het antioxidant quercetine dat heel goed werkt om de bloeddruk te verlagen. Er zit ook veel chlorogeenzuur in, een antioxidant dat ook in koffie zit en helpt om de bloedsuikerspiegel na de maaltijd weer in evenwicht te brengen.
  • De extracten uit de bladeren bevatten de meeste antioxidanten die onder meer verschillende weefsels beschermen (de lever, de nieren, het hart, de teelballen en de longen), pijn verminderen en effectief zijn bij maagzweren, een hoge bloeddruk en zelfs de immuniteit een boost geeft.
  • Moringa ondersteunt ook de lever bij het ontgiften, meer bepaald bij de verwerking van arseen in ons bloed. Arseenverontreiniging van voedsel en water is in veel delen van de wereld een probleem. Een langdurige blootstelling aan arseen wordt gelinkt aan kankers en hartziekten.
  • Het bevat zodanig veel voedingsstoffen (vitamines, mineralen en eiwitten) dat het is een goed supplement is voor mensen die tekorten hebben aan essentiële voedingsstoffen. Het bevat onder meer alle negen aminozuren die het menselijk lichaam nodig heeft en niet kan produceren. 30 gram moringa bevat net zoveel vitamine C als zeven sinaasappels, net zoveel kalium als drie bananen en net zoveel calcium als vier glazen melk! Tegelijk bevatten de bladeren, raar maar waar, ook antivoedingsstoffen die ervoor zorgen dat het lichaam minder goed mineralen en eiwitten kan absorberen, dus het is zeker niet zo dat je niet meer gezond en gevarieerd moet eten als je moringasupplementen inneemt!

moringathee bladeren

Moringathee, goed bij buikpijn

Moringa bevat ook tannines, stoffen die de vaten helpen vernauwen, waardoor een maagzweer niet kan groeien. Tannines helpen ook het maagslijmvlies beschermen. Verder kunnen de antibiotische en antibacteriële eigenschappen van moringa de groei van verschillende pathogenen in de maag helpen afremmen. En last maar not least, moringa bevat ook enorm veel vitamine B, wat helpt bij de spijsvertering.

Een kopje moringathee kan dus ondersteunend werken als je buikpijn hebt. Op Thee.be serveren we deze superfoodie in een frisse Fruity Moringa Mix, een thee met een frisse smaak dankzij de toets van limoen en mandarijn, yuzu en limoengras. Je kan moringa ook in poedervorm of in capsules verkrijgen om als supplement in te nemen. Vraag zeker raad aan je arts voor je hieraan begint.

Fruity Moringa Mix

Bronnen:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25808883/
  2. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13880200802366710
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20435128/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20685125/
  5. WebMD.Eucalyptus oil: Uses, Side effects, Doses, Interactions [Internet].Atlanta [last updated in 2016].
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17951477/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17951477/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19324944/
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21977912/
  10. https://link.springer.com/article/10.1007/s13197-012-0859-9
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24206684/
  12. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0044848602004970
  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19324944/
  14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21977912/
  15. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25183111/
  16. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20661662/
  17. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1382668905001043

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.