ginsengthee
Theeblog

Ginsengthee, goed bij keelpijn en verkoudheden

De smaak van ginseng is maar moeilijk te omschrijven: lichtjes zoet en vrij aards met op de achtergrond bittere toetsen. De kruidenthee bevat heel wat voordelen voor onze gezondheid. Het natuurlijke medicijn wordt al eeuwenlang gebruikt als booster voor de immuniteit en verzacht ook keelpijn en verkoudheden.

Kostbaar goedje

ginseng theeGinseng was eeuwenlang big business in het oude China, waar het ‘Ren Shen’ of ‘menswortel’ werd genoemd naar zijn ietwat menselijke vorm. De Chinezen geloofden zo hard in de gezondheidsvoordelen van dit kruid dat het enorm kostbaar werd en zelfs geruild werd voor goud of zijde. In de Ming-dynastie was ginseng-groene thee de thee die aan de keizerlijke familie werd geserveerd.

Ginseng kan je in allerlei vormen terugvinden, zoals in poeder, als extract, in capsules of in thee, zoals onze heerlijke Ginseng Beauty van Or Tea, een premium groene thee doordrenkt met ginsengwortel, of onze Green Ginseng, een losse groene theeblend met rode ginseng en fruitige ondertonen.

De twee stoffen die zoveel voordelen brengen in ginseng zijn de zogenaamde ginsenosiden en gintoninen. Het maakt dat ginseng ontstekingsremmend werkt en een bom is aan antioxidanten.

  1. De ginsenosiden van de Panax ginseng, de Aziatische ginsengwortel, maken dat ontstekingen minder kans maken om door te breken en hebben echt een genezend effect bij ontstekingsziekten.
  2. De antioxidanten in ginseng zorgen ervoor dat er aanzienlijk minder kans is op kanker bij de deelnemers van de studies die ginseng innamen. Het wordt ook volop onderzocht bij mensen die herstellen van chemotherapie en operatie na maagkanker. Een studie toonde aan dat de immuniteitsmarkers bij de mensen die rode ginseng hadden ingenomen beter waren dan die van de mensen uit de placebogroep.
  3. Ginseng helpt ook bij type 2-diabetes, omdat het de bloedsuikerspiegel verlaagt. Een studie volgde gedurende twaalf weken wat het effect was van 6 gram rode Koreaanse rode ginseng op de bloedsuikerspiegel van 19 mensen met diabetes type 2, naast hun gebruikelijke medicatie of dieet. Het bleek dat hun bloedsuikerspiegel met 11 procent was gedaald, hun insulinegevoeligheid met 33 procent was gestegen en hun insuline als ze nuchter waren met 38 procent was gedaald. Er moet echter nog meer onderzoek gebeuren naar welke hoeveelheid en welke vorm van ginseng er juist nodig is en wat maakt dat het kruid zoveel impact heeft op de bloedsuikerspiegel.
  4. Het helpt ook om je concentratievermogen en je geheugen te versterken en helpt bij erectiestoornissen.
  5. Maar ook bij luchtweginfecties doet ginseng wonderen. Heb je een pijnlijke keel, dan kan een kopje ginsengthee en eventueel wat honing de pijn verzachten. Een recente studie heeft een klein verband aangetoond dat bereidingen op basis van de Noord-Amerikaanse (Panax quinquefolius) en de Aziatische ginsengwortel (Panax ginseng) de kans op een verkoudhed met 12,8 procent zouden verminderen.

Green Ginseng

Geen wondermiddel, wel een goede ondersteuning

Zoals met alles is ginseng geen wondermiddel, maar kan het wel een goede ondersteuning vormen bij bepaalde aandoeningen of gewoon om je gezondheid en je immuniteit op peil te houden. Let wel op, in sommige omstandigheden is het niet aangewezen zomaar ginseng te gebruiken als supplement. Vraag zeker raad aan je arts als je diabetes hebt, een autoimmuunziekte zoals multiple sclerose of artritis of een hormonale ziekte zoals borst- of baarmoederhalskanker. Het is ook niet aangewezen ginseng te gebruiken als je zwanger bent of borstmelk geeft of aan insomnia lijdt.

Bronnen:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25347695/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27616903/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23356855/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21455094/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31835292/
https://www.researchgate.net/publication/315689738
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18955300/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136130/
https://www.drugs.com/mtm/ginseng.html
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11895046/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16855773/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12394711/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.