groene thee voordelen
Theeblog

De voordelen van groene thee: wat zegt de wetenschap?

Je zal ongetwijfeld wel al ergens gelezen hebben dat groene thee zo goed is voor de gezondheid. Het zou onder meer positieve effecten hebben op onze hersenen en ons hart, maar ook op gewichtsverlies en onze bloedsuikerspiegel én het zou ons beschermen tegen kanker. Maar wat is daarvan bewezen door de wetenschap?

  1. Beschermt tegen kanker

Green Jasmine Ambar TeaLaat ons misschien beginnen met die bescherming tegen kanker. Groene thee zit bomvol antioxidanten, stoffen die het risico op sommige vormen van kanker kunnen verlagen. Antioxidanten helpen oxidatieve schade in de cellen te verminderen. Oxidatie is een proces dat je kan vergelijken met roest op ijzer, of een bruine plek op een appel of een peer die eventjes in de openlucht blijft liggen. Treedt er bij ons oxidatie op, dan verouderen we. Aan de buitenkant zie je dat aan bijvoorbeeld rimpels of pigmentvlekken, maar ook aan de binnenkant zijn er gevolgen van die veroudering. Er ontstaan schadelijke stoffen, vrije radicalen, kleine agressieve deeltjes die schade kunnen aanrichten en onder meer chronische ontstekingen, maar ook kankers kunnen veroorzaken. Gelukkig kan je dus oxidatie tegengaan met antioxidanten, zoals de naam het eigenlijk zelf al zegt. Een gezond lichaam maakt er zelf voldoende aan, en daarom is het belangrijk om je lichaam zo gezond mogelijk te houden en zo gezond mogelijk te leven. Onderzoek heeft daarnaast ook aangetoond dat groene thee wel degelijk een verschil kan uitmaken in de preventie van een aantal kankers.

  • Een uitgebreide studie toonde aan dat vrouwen die de meeste groene thee dronken ongeveer 20 tot 30 procent minder risico hadden op het ontwikkelen van borstkanker.
  • Een studie stelde vast dat mannen die groene thee dronken minder risico liepen op gevorderde prostaatkanker.
  • Een samenvatting van 29 onderzoeken toonde aan dat mensen die groene thee dronken ongeveer 42 procent (!) minder kans hadden om darmkanker te krijgen.
  1. Goed voor de hersenen

Groene thee bevat heel wat cafeïne, een stof die je alert maakt, maar ook je hersenfunctie stimuleert. Het blokkeert adenosine, de stof die ons slaperig maakt, en stimuleert opwekkende boodschappersstoffen als dopamine en norepinefrine. Groene thee bevat naast cafeïne ook L-theanine, een stof die kalmeert en stress en angst vermindert zonder dat je moe wordt. Mensen die groene thee drinken geven aan dat de boost die ze van groene thee krijgen minder ‘agressief’ is dan die van koffie: hun energie is stabieler en ze zijn productiever in vergelijking met koffie. Studies hebben ook aangetoond dat groene thee niet alleen je hersenfunctie op korte termijn verbetert, je hersenen zouden ook beschermd worden als je ouder wordt dankzij L-theanine en cafeïne. Het zou in het bijzonder beschermen tegen de ziekte van Parkinson en Alzheimer.

  1. Lager risico op diabetes type 2

Onderzoek toonde ook aan dat groene thee de insulinegevoeligheid kan verbeteren en je bloedsuikerpeil kan verminderen. Theedrinkers zouden 18 procent minder kans hebben op diabetes type 2. Naast een positief effect op hoe je lichaam met suiker omgaat heeft groene thee ook een stimulerend effect op je vetverbranding en je metabolisme. Dit effect moet je wel op korte termijn zien, maar hierover zijn niet alle studies het eens. Groene thee zou dus ook kunnen helpen met gewichtsverlies en verlies van lichaamsvet, in het bijzonder rond de buikzone.

  1. Minty GreenGoed voor je hart

De grote hoeveelheden antioxidanten in groene thee helpen dus oxidatie tegengaan, wat ook inhoudt dat ze slechte LDL-cholesterol verminderen. En cholesterol heeft, zoals je weet, een direct effect op hart- en vaatziektes, wat maakt dat groene thee-drinkers tot 31 procent minder risico hebben om te sterven aan een cardiovasculaire ziekte. Dat maakt dat groene thee-drinkers langer leven. Een studie bij 40.530 volwassen Japanners gedurende 11 jaar toonde aan dat de mensen die meer dan 5 kopjes groene thee per dag dronken aanzienlijk minder kans liepen om te sterven aan een hartaanval (42 procent minder bij de vrouwen, 35 procent minder bij de mannen), aan een hartziekte (31 procent minder bij de vrouwen, 22 procent minder bij de mannen) en aan eender welke oorzaak (23 procent bij de vrouwen, 12 procent minder bij de mannen).

Kortom: een paar kopjes groene thee per dag drinken is nooit een slecht idee! Wij hebben natuurlijk een prachtige selectie groene thee in ons assortiment dat je hier in detail kan leren kennen!

Wetenschappelijke artikels:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990475/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19437116/

https://academic.oup.com/aje/article/167/1/71/185454

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28454102/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091743597902425

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3831544/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15350981/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6493995/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26092629/

https://academic.oup.com/ajcn/article/98/2/340/4577179

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16618952/

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/773949

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD009934.pub2

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD009934.pub2

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0940299397800966

https://academic.oup.com/jn/article/138/8/1548S/4750815

https://academic.oup.com/ije/article/36/3/600/652363

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27640739/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938407004003

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/oby.2009.256

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/oby.2007.176

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2966548/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16968850/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1047279709001653

https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpregu.00832.2005?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1356551/

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1600-0773.1995.tb00111.x

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17182482/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17928735/

https://academic.oup.com/jn/article/138/8/1572S/4750819

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4480845/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *